F.P.      6.El mon relativista.      E.I.      Tecnologia        R. Rafanell        22 /10 /76        

 

Una de les parts mes importants en la Ciència moderna, es la Instrumentació. Sobre ella cal sapiguer:

 

            De la pel·lícula “La marabunta”: Un piano sona millor, quant mes es toca.

 

En la pel·lícula hi ha una doble intenció en aquesta frase. Pro es una gran veritat per el que fa sobre el maneig de l’instrumentacio. Podeu llegir tants llibres com vulgueu, pro només una practica continuada, vos portarà a un bon us dels instruments.

 

Poca gent esta acostumada a l’ús de algun instrument científic. Parlem de les causes.

 

El que coneixem per “coneixement” ha canviat molt en el que va de segle i sobretot, en els últims trenta anys. I cal esperar que encara canviarà mes i de forma mes accelerada en les pròximes dècades.

 

El problema – i greu – es que poca gent s’ha posat al dia en el nostre país.

 

Les condicions en que s’ha viscut una guerra i post-guerra no han sigut les mes adequades per el que en diríem una “posta a punt”  dels coneixements científics i tecnològics.

I ningú amb prou seny, compra un automòbil fabricat fa 40 o 50 anys, que porta a sobre moltes rentades pro cap revisió. Fem “números”:

 

Suposem que s’utilitza 8 hores diàries amb una velocitat mitja de 50 km/h.

            40 anys x 365 dies x 8 hores x 50 km = 5 840 000 km recorreguts.

N’espereu gaire d’un cotxe amb aquestes condicions ?

 

 De persones amb aquest rodatge i conservació, s’en troben en molts llocs. Com governants i ensenyants. Deia un sudcoreá que;

 

Si governants i ensenyants estiguessin obligats a passar un test psicotècnic, com qualsevol neteja vidres o neteja pisos en una empresa normal, pocs serien admesos a la feina.

I si els educadors tinguessin d’aprovar un examen de graduat escolar, encara seria pitjor. Molt pocs aprovarien el mateix examen imposat als alumnes per el claustre.

 

Sembla que a Corea s’han pres aquesta qüestió molt en serio. Per el que fa a tots els que de una manera o altre “manen” i per sapiguer de va això, vos recomano la lectura de:

 

            El principio de Peter.     De        Dr. Lawrence J. Peter

 

En aquesta escola, encara queden mestres amb experiència actualitzada. Es un luxe al que pocs alumnes tenen accés avui dia. Aprofiteu-los, que en queden pocs.

 

Sobre el que fer o desfer en l’aprenentatge  d’algun ofici, actualment el mes important no es aprendre en profunditat el que avui es actual, ja que ben mirat i fora del nostre país, ja fa anys que ha deixat de ser-ho. Cal entendre que el mon tecnològic actual, es mou i veu a traves de:

 

            La Mecànica quantica               Planck              Des de l’any     1 900

            La Relativitat                             Einstein            Des de l’any     1 915

 

En aquest curs esperem poguer entrar i veure un mon relativista, amb una bioquímica, biologia i neurologia, dependents de la mecànica quantica.

I una revisió de l’Historia de la Ciència. Cal fer i desfer molts dels antics conceptes, com:

 

            Química, Mecànica, Electrotècnia, Electrònica, etc.. Reduïts a un bon coneixement de dos:

 

Electrodinamica:  Efecte de les partícules amb carrega elèctrica, en moviment.

 

Cromodinamica:   Efectes de qualsevol tipus de partícula i la seva ona associada.

 

Mes endavant estudiarem tot això, amb relació amb la relativitat i mecànica quantica. Per ara ja n’hi ha prou. Estigueu tranquils, que la cosa es fàcil.