F.P.      21.Educacio i Instrucció.           E.I.       Tecnologia        R. Rafanell        22/10/76

 

De l’Enciclopèdia Britànica:

 

Educar:            Formar hàbits i caràcter segons les necessitats de la societat, si es autocràtica o de l’individu si la societat es democràtica.

 

Instruir:            Donar els coneixements necessaris, per portar a bon terme un treball o afer.

 

Son coses entrelligades, pro diferents. Cal un bon caràcter per estar en societat i disposar dels coneixements necessaris per el treball en les Arts i els Oficis.

 

            El que no resulta es tenir – ser – una sola cosa: Educat o Instruït.

 

Avans de la Guerra Civil espanyola – 1 936 – teniem:

 

            Ministerio de Instruccion Publica

            Escoles d’Arts i Oficis

            Amb mal mestres i bons alumnes, segons diuen avui dia.

 

Desprès de la Guerra Civil espanyola – 1 939 – tenim:

 

            Ministerio de Educacion Nacional

            Escuelas de Formacion Profesional

            Amb bons mestres i mal alumnes, segons diuen avui dia.

 

Nota: El que ara en diuen “sistema educativo” es l’única indústria del país, en la que els defectes de disseny i fabricació, son culpa del client. I no tenim cap noticia de que cap Associació de defensa del Consumidor, hagi presentat cap queixa per aquesta qüestió.

 

Trobareu una defensa aferrissada, entre la classe mitja/alta, dels “valors” que proporciona una “bona” educació. El que no tenen tant clar, es que les Arts – ells sempre parlen de l’Art en singular – depenguin de l’instruccio.

 

Suposen que l’artista neix amb un “do de Deu” i per tant, no necessita instrucció de cap mena.

Que sense Ofici no hi ha Art, no ho entenen. Segons ells, l’Art no es fa: Existeix per ell mateix.

 

A l’Escola Lliure Unificada de Catalunya, als anys 1 935, - ! Vade retro Satanàs ! ! Nois i Noies junts – s’ensenyava entre moltes altres coses, una que encara avui dia, sorprèn a molta gent.

Vegem un apunt de clase – 11 anys – i amb un tal Eudald Serra de mestre.        Curs sisè:

 

mes

Desè    Sense el coneixement, s’entra                                                               Persones ( Hegel )

            a la regió de la Fantasia i dels                                                               Domini dels sentiments

            Mites                                                                                                   Belles Arts

 

Octau                                                                          Homes i Dones ( Darwin )

Domini de les emocions

Antropologia

 

Sisè                                                     Mascles i femelles ( Mendel )

Domini de les funcions

Genètica

 

Quart                           Virus i bacteris ( Pasteur )                    Amb el coneixement s’entra

Domini de la vida                                    a la regió de la Lògica i la Raó

Biologia

 

Segon  Elements químics ( Oparin)

            Domini  de la materia

            Bioquímica