F.P. 21.Educacio i Instrucció. E.I. Tecnologia R. Rafanell 22/10/76
De l’Enciclopèdia Britànica:
Educar: Formar hàbits i caràcter segons les necessitats de la societat, si es autocràtica o de l’individu si la societat es democràtica.
Instruir: Donar els coneixements necessaris, per portar a bon terme un treball o afer.
Son coses entrelligades, pro diferents. Cal un bon caràcter per estar en societat i disposar dels coneixements necessaris per el treball en les Arts i els Oficis.
El que no resulta es tenir – ser – una sola cosa: Educat o Instruït.
Avans de la Guerra Civil espanyola – 1 936 – teniem:
Ministerio de Instruccion Publica
Escoles d’Arts i Oficis
Amb mal mestres i bons alumnes, segons diuen avui dia.
Desprès de la Guerra Civil espanyola – 1 939 – tenim:
Ministerio de Educacion Nacional
Escuelas de Formacion Profesional
Amb bons mestres i mal alumnes, segons diuen avui dia.
Nota: El que ara en diuen “sistema educativo” es l’única indústria del país, en la que els defectes de disseny i fabricació, son culpa del client. I no tenim cap noticia de que cap Associació de defensa del Consumidor, hagi presentat cap queixa per aquesta qüestió.
Trobareu una defensa aferrissada, entre la classe mitja/alta, dels “valors” que proporciona una “bona” educació. El que no tenen tant clar, es que les Arts – ells sempre parlen de l’Art en singular – depenguin de l’instruccio.
Suposen que l’artista neix amb un “do de Deu” i per tant, no necessita instrucció de cap mena.
Que sense Ofici no hi ha Art, no ho entenen. Segons ells, l’Art no es fa: Existeix per ell mateix.
A l’Escola Lliure Unificada de Catalunya, als anys 1 935, - ! Vade retro Satanàs ! ! Nois i Noies junts – s’ensenyava entre moltes altres coses, una que encara avui dia, sorprèn a molta gent.
Vegem un apunt de clase – 11 anys – i amb un tal Eudald Serra de mestre. Curs sisè:
mes
Desè Sense el coneixement, s’entra Persones ( Hegel )
a la regió de la Fantasia i dels Domini dels sentiments
Mites Belles Arts
Octau Homes i Dones ( Darwin )
Domini de les emocions
Antropologia
Sisè Mascles i femelles ( Mendel )
Domini de les funcions
Genètica
Quart Virus i bacteris ( Pasteur ) Amb el coneixement s’entra
Domini de la vida a la regió de la Lògica i la Raó
Biologia
Segon Elements químics ( Oparin)
Domini de la materia
Bioquímica