TECNO A1                   F.P.      E.I.       22/10/76           R.Rafanell

 

Comencem per sapiguer que i qui som nosaltres:           Formació del coneixement.

 

La presencia del cervell i el sistema nerviós, fan possible el “coneixement”. Per el seu estudi el dividim en dues formes:

 

Coneixement per mitja dels sentits:                                Coneixement sensorial.

Coneixement per mitja del raonament:                            Coneixement racional.

 

Inici de la possibilitat de la vida en forma humana:

 

L’estudi antropològic ens mostra una estructura formada i evolucionada a traves del temps. Es calcula el seu origen – com la dels peixos – en uns quatre cents milions d’anys.

 

Formació del cos humà actual:

 

L’òvul fertilitzat durant el coit,  passa d’embrió a fetus en uns 90 dies. Es reprodueix un cicle històric de formació en quatre etapes:

 

De cel.lula eucariota a peix

De peix a rèptil

De rèptil a mamífer

De mamífer inferior a mamífer superior

 

Estructura anatòmica del sistema nerviós:

 

També es diferencia en quatre parts, que corresponen a les quatre etapes històriques de la seva formació i que estan impreses en el seu A.D.N. de cada cel.lula.

 

Trons cerebral  Es la part mes primitiva i en la mateixa s’hi allotgen les funcions automàtiques corporals: Respiració; Digestió; etc

Part rèptil          En la que resideixen els instints com: Control territorial, Lluita; Fugida; etc.

Sistema limbic   Aquesta part separa els mamífers dels seus avantpassats: Peixos i rèptils.

                                   Es el lloc de la Socialització; Emoció; Amistat; etc.

Escorça           Hi resideix el pensament analític: Llenguatge: Lògica: Previsió de futur; etc.

 

Constitució del cervell:

 

Esta format per unes columnes de uns 0.2 a 0.3 nm de diàmetre, conegudes per neurones i amb connexions entre elles.

 

Cada columna forma una unitat modular.

El cervell disposa de uns quatre cents milions de interconexions entre neurones.

Modernament es parla de un milió d’unitats modulars i d’un bilió de connexions entre aquestes unitats i la totalitat del sistema nerviós.

 

Formació de la consciència i del “jo”:

 

El contingut i quantitat de coneixement de cada individu, no passa genèticament  als seus descendents per mitja de l’A.D.N. Nomes es transmet per via “cultural”

En el cas dels humans, la forma mes comú de transmissió, es per mitja del llenguatge parlat i actualment escrit.  També s’utilitzen figures i imatges: Coses que en representen d’altres.

 

Durant molts segles, les funcions del cervell s’atribuïen al cor. Encara ara, quant parlem de sentiments i emocions, las localitzem – erròniament – en el cor.  Exemple:

 

            Parlem de persones de bon cor.

Pro mai de persones de bon cervell.