DE/92 De l’educació i altres coses.
Avui en dia, va desapareixent la figura clàssica del mestre. Es va substituint per la del professor. De fet, es substitueix l’ofici per carrera.
Mestre: Persona amb prou coneixement d’una ciència, art o ofici per ensenyar-ne i ser pres com a model.
Professor: Individu que es dedica a l’ensenyament mitjà o superior d’una art, ciència o llengua.
Són figures diferents. El mestre treballa en el seu ofici i aquest fet li dóna coneixement i experiència. El fi dels seu coneixement no és exactament el d’ensenyar: s’és mestre en un ofici determinat, en el qual generalment es necessita una gran amplitud de coneixements.
El professor s’especialitza en un coneixement determinat en el camp de les ciències naturals o de les ciències humanístiques. No utilitza tecnologies –pròpiament dites- en el seu treball.
El problema actual és el contingut i model total del sistema educatiu. En això existeix una forta discussió, en la qual es barregen conceptes de classes social amb conceptes pedagògics.
De fet, existeixen dos models:
1er Una instrucció ampla de contingut encara que sigui d’altura limitada:
2
1 ..............................................................................................................
#################################
0 -------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 etc.
2on Una instrucció màxima en àrees especialitzades:
2 . ##. . ###. .#####.
. ##. . ###. .#####.
1 . ##. . ###. .#####.
. ##. . ###. .#####.
0 ---------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 etc.
Prenent (#) com a unitat didàctica ensenyada, en el primer cas tenim menys unitats (33) que en el segon (40) però no tenim buits en la totalitat de la matèria ensenyada.
A causa de la complexitat de les tecnologies actuals, que seran més complexes en un futur pròxim, el segon tipus d’ensenyament pot dificultar molt, pels seus buits i la seva especialització només en matèries determinades, una identificació amb les necessitats del futur de cada individu.
Desgraciadament, l’ensenyament actual tendeix a aquesta especialització, ja que dóna una aparença de brillantor tant al professor especialitzat en una matèria com al mateix alumne que el segueix.