ES/51 L’home i l’infinit.

 

L’aplicació del concepte infinit de les coses ha tingut –i té- una gran càrrega religiosa: a les religions monoteistes, la infinitud és una característica de Déu i no és aplicable a la resta de coses.

Les tres religions més importants d’occident tenen una font comuna:

 

Bíblia:              Antic Testament interpretat amb algunes diferències però acceptant la idea central d’un sol Déu, creador de totes les coses.

Jueus:             Descendents d’Abraham, no accepten la figura de Jesús com el Mesies anunciat.

Cristians:         Accepten l’Antic Testament –la Bíblia- amb la figura de Jesús com el Mesies anunciat pels profetes.

Mahometans:   Accepten l’Antic Testament i es consideren descendents d’Abraham amb Mahoma com a profeta.

 

Aquestes tres religions han tingut –i tenen- una gran influència sobre la formació del coneixement de la col·lectivitat humana. Totes tres dicten normes –diferents- sobre la conducta i la forma de pensar.

El segle XVII aparegueren els primers símptomes de forma de pensar que s’aparten de l’ortodòxia religiosa en general:

Descartes i Newton, amb eines matemàtiques, expliquen de forma entenedora fenòmens que fins aleshores eren considerats com a manifestació del poder i la voluntat de Déu. Aquest fet s’anomena racionalització del pensament que, durant dos segles, determina el fer i el pensar d’occident.

El problema més important de la racionalització és que les teories de Descartes i Newton només es poden demostrar acceptant espai i temps infinits. Aquest fet xoca de ple amb el concepte religiós de l'infinit.

Entra en discussió la forma de veure l’ésser humà i l’univers:

Imago machine:           L’Univers i l’ésser humà com màquines que un cop creades segueixen lleis físiques que poden ser determinades pel coneixement de les coses: és la separació de la física i la filosofia com a formes de coneixement.

Imago Dei:                  L’Univers i l’ésser humà com elements d’una creació única i contínua, obra de l’omnipotència i la infinitud de Déu.

            Les coses segueixen així amb grans discussions científiques i filosòfiques –la màxima expressió és Kant- fins a l’aparició d’Einstein.

Einstein:          Teories de la relativitat especial i general.

Segons Einstein, el temps i l’espai que pot observar i mesurar l’ésser humà no són espais i temps reals. Existeix més d’un espai i més d’un temps:

Els de Newton:      Poden ser mesurats sempre que siguin amb grans masses i velocitats petites, comparades amb la llum o radiació electromagnètica.

Els d’Einstein:         Són aplicables a masses molt petites i a velocitats de la llum.

                               Temps i espai són –matemàticament- finits.

Amb Einstein, la física torna al camp de la metafísica.

L’obra de Newton i la d’Einstein tenen poc a veure amb les simplificacions populars –en general interessades- de la poma que cau o la bomba atòmica. El que dóna importància als seus treballs és la relació de fer i pensar de l’ésser humà vers la finitud i la infinitud del temps i l’espai. Però el que cal no ignorar és la profunda evolució que la seva obra ha causat en el fer i el pensar de l’ésser humà actual.