F.P.      4.Educar i Instruir.        E.I. Tecnologia.            R. Rafanell        22/10/76

 

El perquè portem tants anys de retràs,  en influir la Física Moderna a l’ensenyament, es degut a moltes causes. La mes important:

 

            En el nostre apis es pateix d’un fenomen sociològic: La “educalatria”.

 

Es tracta mes de formar “bons ciutadans”, que per els seus “hàbits i costums” siguin una garantia per la conservació del poder, dels que actualment l’ocupen, que de “instruir” als ciutadans, perque tinguin accés al coneixement de les coses.

 

La “instrucció” com a introducció a las Arts i els Oficis, es considerada subversiva per certs estaments i no deixa de ser curiós, que molts del que els fa por l’instruccio, siguin els mateixos que estiguin d’acord que es necessària i en utilitzaria en mes d’una ocasió. Exemples:

 

El primer que fan fer als “quintos” al ingressar a l’Exercit, es el període d’Instrucció Militar. Mai s’ha parlat de una “Educació Militar” en aquest cas.

També els Jutges – per ara – “instruïen las causes”: Esperem que no “eduquen les causes”.

En totes les capses de medicaments, trobem el fulletó amb les “instruccions” per el seu us.

 

Aixis, veurem que això de la educació i la instrucció, cada cosa es cada cosa i que es de mal gust el barrejar.les. Es com les coses que mai s’han de barrejar:

 

Si els poderosos lluiten contra els pobres, el que fan es una “guerra”.

Si els pobres lluiten contra els poderosos, el que fan es una revolució.

 

No pensareu que una guerra feta per els rics, es igual que una revolució feta per els pobres.

 

Seguim: Es vol fer creure que la “educació” es cosa de rics i per rics – entre nosaltres cosa de “dretes” – i que la “instrucció” es cosa de pobres i per pobres: Cosa de “esquerres”.

Per entendre aquesta classificació moral –civil i religiosa – tinguem en compte que:

 

            L’ús de la ma dreta converteix les persones en “destres”

            L’ús de la ma esquerra converteix les persones en “sinistres”

 

La diferencia semàntica es notable. El mes trist, es que molts pares s’estimen mes fills ben “educats” que fills ben “instruïts”.

 

Pensen que cal triar entre ser educat i ric o instruït i pobre. Els hi ha fet creure que les coses van aixis.

 

Hi ajuda la confusió de creure que els “professors” son els “educadors”  i que els “mestres” es limiten a “instruir”.

Un altre confusió es la de creure que mestres i professors de les escoles “privades” son millors que els de les escoles “publiques”.

 

El que no s’explica, es que els de la “publica” han tingut de fer “oposicions” per obtindré una plaça i no sempre les han fet els de la “privada”. ( Per això s’els paga menys )

 

Nota: Això també passa amb els metges: Els de l’assistència publica ha tingut de fer el M.I.R. per obtindre una plaça i no l’han fet necessàriament molts de l’assistència privada.

 

Podríem resumir la “cosa” dient que s’ha arribat a creure que tot el que es públic es de baixa qualitat i per pobres i que el que es privat es d’alta qualitat i per rics: De fet, veurem que les coses son mes complexes del que es veu i diuen. Veiem que diuen alguns “entesos”:

 

Maquiavel:        Si en algun moment, a la feina o en el joc, a la taula o en el llit, teniu dubtes del que cal fer, feu-ho tot el mes lentament possible.

 

Nietzche:          Volguer ser feliç es cosa de tontos. L’intel·ligent procura ser el menys infeliç possible.