TECNO A4        F.P.      E.I.       22/10/76           R.Rafanell

 

Si no ens volem asfixiar tot parlant – o llegint – cal que les oracions siguin raonablement curtes. Això ens porta a l’ús de:

 

Semàntica                    Referents – origen i significat - de les paraules

Sintaxis                        Estructura de les oracions

 

Regles bàsiques en la formació de una oració.  Exemple:   El nen llegeix un llibre

 

Oració                          Sintagma nominal + sintagma verbal

Sintagma nominal          Article + nom

Sintagma verbal             Verb + sintagma nominal

Article                          el, un

Nom                             nen, llibre

Verb                            llegeix

 

En forma de estructura “arborea” tindrem:

 

                                                           Oració

                     -------------------------------------------------------------------------------

                    Sintagma nominal                 +                  Sintagma verbal

              ------------------------------------                    -------------------------------------------------------------

            Article             +              nom               verb                 +                 Sintagma nominal

                                                                                                                    -------------------------------------

              |                                |                         |                                article            +             nom

                                                                                                                     |                                      |          

El                                   nen                   llegeix                           un                                 llibre

 

Desprès d’aquest repàs de les regles bàsiques, passem a la utilització del llenguatge propi de la Ciència i de la Tècnica.

 

Formació científica:      Utilitza dues formes del coneixement.

 

Objectiu                        Experimenta, Observa i Mesura            

Subjectiu                      Especula, Llegeix i Escriu

 

Formació tecnològica    Es conseqüència de l’aprofitament pràctic, dels coneixements teòrics.

A permès l’evolució de l’espècie humana,  a nivells superiors a altres espècies animals.

Passa del descobriment del foc, a l’Edat del Bronze, la del Ferro, la del Vapor, la de la Electricitat i la de la Electrònica.

 

Passat i futur de la Ciència:

 

Fins a Galileo, la Ciència era especulativa. Amb ell comença la Ciència objectiva.

El segueix Newton amb l’explicació de la força de gravetat i el principi d’inèrcia

Comença la Física Mecànica.

Amb Einstein, Planck, Bhor i Heisenberg, podem acceptar que comença una nova era científica amb la aplicació de:

 

Teories especial i general de la Relativitat.

Mecànica quantica.

Nivells d’energia a l’àtom

Principi d’incertesa

 

Amb la Teoria de la evolució de les espècies – Darwin – i amb la Mecànica celeste – Newton – els principis imperants fins aquells moments, tant Teològics com Filosòfics, trontollen:

 

L’Home ha deixat de ser en centre de l’Univers.